Tinnitus, Suara yang Mengganggu


Tinnitus, Suara yang Mengganggu | Tinnitus adalah suara mendenging, mendesing, menderu atau bunyi lain yang kedengaran tanpa ada sumber suara luaran. Nada suaranya boleh tinggi atau rendah, teratur atau tidak teratur (bising), terus-menerus atau putus-putus, bermula tiba-tiba atau perlahan-lahan, dan terdengar oleh salah satu atau kedua-dua telinga atau di kepala.

Tinnitus adalah keadaan yang cukup umum. Dianggarkan bahawa satu daripada lima orang di dunia sering mengalami tinnitus. Sebuah kajian di Inggeris mendapati bahawa 10% orang dewasa sering mengalami tinnitus yang berlangsung lebih dari 5 minit, 1% mengalami tinnitus yang mengganggu, dan 0.5% mengalami tinnitus parah yang menyekat aktiviti normal. 

Dua bentuk tinnitus

Tinnitus diklasifikasikan ke dalam dua bentuk iaitu objektif dan subjektif. 

1)Tinnitus objektif. Tinnitus jenis ini dapat didengar oleh orang lain dengan stetoskop atau hanya dengan merapatkan telinga ke telinga pesakit. Tinnitus objektif berlaku pada kurang dari 5 peratus kes dan sering berkaitan dengan gangguan urat atau otot. Suara-suara biasanya disebabkan oleh anomali vaskular, penguncupan otot berulang, masalah sendi rahang atau cacat telinga struktur. Pesakit mungkin mendengar aliran mendenyut dari arteri karotid atau mendesing dari urat jugularis . Tinnitus objektif juga boleh menjadi tanda peningkatan tekanan di dalam tengkorak yang mungkin diikuti oleh kelainan neurologi lain. Suara mungkin timbul dari aliran darah yang melalui struktur urat termampat di dasar otak. Penyebab lain dari tinnitus objektif adalah hal-hal yang menyebabkan pergerakan otot abnormal, seperti kejang otot stapedius (yang melekat pada stap di telinga tengah).

2)Tinnitus subjektif. Tinnitus yang hanya terdengar oleh pesakit. Seorang doktor yang sangat terlatih pun tidak boleh turut mendengarnya. Tinnitus subjektif jauh lebih umum (kira-kira 95 peratus kes) dan merupakan gejala yang berkaitan dengan hampir semua gangguan telinga, terutama gangguan pendengaran neurosensorik yang disebabkan oleh kerosakan saraf dan / atau sel-sel rambut yang menghantar impuls suara ke otak.

Terapi tinnitus

Penting untuk diingat bahawa tinnitus adalah gejala, bukan penyakit. Dengan demikian, rawatan diarahkan untuk menghilangkan keadaan yang mendasari, bukan hanya mengurangkan gejala. Penyebab tinnitus objektif berbeza dengan tinnitus subjektif kerana perlu sumber yang secara fizikal mampu menghasilkan gelombang suara. Penyebab tinnitus objektif terutama adalah hal-hal yang menyebabkan suara samar untuk pemeriksa (doktor) namun berpotensi keras untuk pesakit.

Beberapa penyebab perubatan yang berkaitan dengan tinnitus antara lain: 

-Gangguan di telinga bahagian luar, seperti tahi telinga, rambut menyentuh gendang telinga, benda asing atau gendang telinga berlubang.

-Gangguan di telinga tengah, seperti tekanan negatif dari disfungsi tuba eustakius , jangkitan, otosklerosis , alergi atau tumor jinak

-Gangguan di telinga bahagian dalam, seperti gangguan pendengaran neurosensorik akibat pendedahan bunyi bising, penuaan, jangkitan telinga bahagian dalam atau penyakit Meniere .

-Gangguan sistemik seperti tekanan darah tinggi atau rendah , anemia, diabetes, disfungsi tiroid, kelainan metabolisme glukosa, gangguan pembuluh darah, tumor pada urat jugularis, tumor akustik dan aneurisma kepala atau leher.

-Gangguan lain seperti trauma kepala atau leher, gangguan temporomandibular (sendi rahang) dan leher terkilir

-Ubat-ubatan tertentu seperti aspirin, ibuprofen, kina, sedatif, antidepresan, antibiotik dan agen kemoterapi 
tertentu.

Kajian saat ini menunjukkan bahawa walaupun pada awalnya tinnitus boleh disebabkan oleh kecederaan di telinga, pada akhirnya pola pendengaran tercipta di otak. Oleh kerana itu, pendekatan rawatan diarahkan pada otak, bukan telinga. Jika anda mempunyai tinnitus, rujuk dengan doktor anda untuk menentukan penyebab dan rawatannya.


-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Tinnitus, Suara yang Mengganggu"

Post a Comment