Gejala Penyakit Asma


Gejala Penyakit Asma | Asma adalah penyakit paru-paru yang mana saluran pernafasan tersumbat atau menyempit yang menyebabkan pesakit kesulitan untuk bernafas. Keradangan, dan peningkatan lendir, menyebabkan saluran udara menjadi sempit, dan hasilnya udara tidak boleh bergerak melalui paru-paru dengan betul, dan membuat pesakit sukar untuk bernafas. Asma dibahagikan kepada dua jenis, asma alergi (ekstrinsik) dan asma non-alergi (intrinsik) asma. Masih banyak kajian yang perlu dilakukan untuk memahami bagaimana mencegah, merawat dan menyembuhkan asma. Namun, dengan pola hidup sihat yang tepat, orang boleh hidup sihat dan aktif. Sebelum kita bahas tentang gejala penyakit asma pada orang dewasa atau kanak-kanak, mari kita simak apa saja penyebab penyakit asma ini.

Penyebab gejala penyakit asma itu sendiri biasanya disebabkan kerana factor keturunan keluarga. Sebenarnya paru-paru pada tubuh setiap orang merasa sensitif terhadap hal-hal seperti serbuk sari, pencemaran udara, atau bahan kimia yang kuat. Akan tetapi, pesakit asma mempunyai paru-paru yang lebih sensitif daripada orang lain. Ada 3 proses di paru-paru yang menghasilkan gejala asma. Pertama, lapisan dalam dari saluran udara mengalami keradangan, lalu membengkak, meninggalkan sedikit ruang untuk udara melaluinya. Kedua, otot-otot sekitar saluran udara boleh mengetatkan, jika dibiarkan akan menutup. Dan yang terakhir saluran udara menghasilkan lendir sebagai respon terhadap keradangan yang berlaku pada saluran pernafasan. Berikut ini adalah Punca Gejala Penyakit Asma:

-Bulu Haiwan yang Penyedutan
-Debu
-Perubahan cuaca (sering terjadi pada cuaca sejuk)
-Bahan kimia di udara atau dalam makanan
-Sukan Berat
-Serbuk Sari
-Jangkitan pernafasan, seperti Flu
-Stress
-Asap rokok
-Merokok

Berikut Adalah Gejala Penyakit Asma:

-Bengek
-Demam
-Sesak Dada
-Batuk dengan atau Tanpa Hidung
-Sesak nafas yang Semakin Parah Jika dibarengi dengan Kegiatan

Pengobtan pada gejala penyakit asma dilakukan dengan memberi ubat pelega sesak nafas yang sifatnya sementara, jika penyakit asma sudah tidak berulang maka rawatan akan dihentikan. Akan tetapi sebaiknya rawatan dilakukan sampai benar-benar sembuh, supaya tidak berulang sewaktu-waktu. Ubat kawalan jangka panjang untuk asma digunakan untuk mencegah gejala pada orang dengan asma sedang sampai berat. Anda harus membawanya setiap hari jika sedang bekerja, serta membawanya ketika anda merasa baik-baik saja. Menjaga lingkungan sekitar supaya tetap bersih menjadi langkah awal dalam mencegah penyakit asam, dan juga terapkan pola hidup sihat dalam kehidupan. Itulah maklumat yang dapat saya berikan semoga apa yang saya maklumkan boleh bermanfaat untuk anda dan semoga wawasan anda bertambah terutama mengenai penyakit asma.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Gejala Penyakit Asma"

Post a Comment