3 Tips Mudah Mengatasi Keletihan


3 Tips Mudah Mengatasi Keletihan | Keletihan adalah aduan yang sangat umum, dan biasanya disebabkan oleh gaya hidup. Seseorang merasa lelah kerana banyak perkara: tidur malam terlalu pendek, stres, bekerja keras, dll. Keletihan juga disebabkan penyakit yang memerlukan diagnosis dan rawatan lebih lanjut, misalnya, penyakit jantung , sleep apnea (gangguan bernafas saat tidur), hipotiroidisme, anemia , diabetes atau bahkan kanser. Dalam kebanyakan kes, rawatan yang paling berkesan untuk keletihan adalah rehat dan tidur yang cukup. Bila anda masih merasa letih walaupun sudah cukup rehat dan tidur, beberapa perubahan gaya hidup berikut dalam rutin harian anda mungkin juga membantu: 

1) Berolahraga ringan di pagi hari.

Bersenam adalah suatu kemestian. Anda mungkin selalu sibuk atau jadual anda terlalu padat sehingga tidak menyisakan waktu untuk bersenam. Namun sebaiknya anda sekurang-kurangnya menyempatkan setengah jam untuk bersenam di pagi hari. Penyelesaian apa pun tidak dapat membayar pampasan hal ini. Tubuh kita perlu bersenam agar tetap bugar.

Anda boleh melakukan jogging atau latihan kardiovaskular ringan, berlari, bermain badminton atau latihan beban. Pada awalnya anda mungkin merasa sedikit lelah tetapi setelah tubuh anda terbiasa anda akan merasa segar dan penuh tenaga. Sepanjang hari anda akan berjalan lancar. Anda akan menjadi orang yang bertenaga.

2) Sinar matahari.

Daripada meringkuk di tempat tidur sampai minit terakhir dan buru-buru menyiapkan diri untuk bekerja, sebaiknya anda berjalan-jalan selama beberapa minit di luar rumah. Sinar matahari pagi akan membantu membuka liang tubuh anda dan membuat diri anda lebih waspada dan aktif. Anda akan penuh tenaga dan daya hidup.

3) Pagi.

Dalam hidup serba cepat saat ini, kita mempunyai sedikit masa lapang. Kita begitu ditekan oleh masa sehingga sering melewatkan sarapan. Untuk tetap aktif dan bertenaga sepanjang hari, anda harus memakan sarapan sihat di pagi hari.

Jika anda melewatkan sarapan dan hanya memakan kudapan kecil di antara pekerjaan anda, anda sedang mengembangkan kebiasaan buruk yang tidak hanya menyebabkan keletihan tetapi juga menimbulkan banyak masalah kesihatan. Sarapan merupakan makanan terpenting bagi kita semua. Sesuaikan rutin harian anda sehingga anda mempunyai cukup masa untuk sarapan. Pastikan anda tidak memakan makanan yang digoreng dan berat saat sarapan anda. Pilihlah makanan kaya karbohidrat, protein dan serat seperti roti, bubur, buah-buahan , susu, telur dan lain-lain.


-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "3 Tips Mudah Mengatasi Keletihan"

Post a Comment