Cegah Kanser Dengan Makanan Hijau


Cegah Kanser Dengan Makanan Hijau | Apa pun yang kita makan dalam jangka panjang boleh menyebabkan kanser. Banyak makanan yang mengandungi zat-zat pencetus kanser (karsinogenik), salah satunya adalah zat yang disebut aflatoksin. Zat racun itu dihasilkan oleh cendawan Aspergillus sp, yang terutama berkembang di kawasan dengan iklim panas dan lembab seperti Indonesia. Aflatoksin boleh ditemui dalam makanan seperti kacang tanah, jagung, beras, dan rempah-rempah yang tercemar cendawan baik sebelum maupun sesudah menuai.

Aflatoksin B1

Di antara kumpulan aflatoksin, aflatoksin B1 (AFB1) adalah yang paling umum dalam makanan dan yang paling karsinogenik. Aflatoksin M1 adalah metabolit utama aflatoksin B1 yang boleh anda peroleh dari susu dan telur dari haiwan yang diberi makanan tercemar aflatoksin B1.

Sejak tahun 1988, IARC (International Agency for the Research on Cancer) meletakkan aflatoksin B1 pada senarai bahan-bahan karsinogen kerana menyebabkan gangguan dalam proses pertumbuhan semula sel yang menyebabkan pertumbuhan kanser. Hal ini disokong oleh pelbagai kajian epidemiologi yang dilakukan di Asia dan Afrika yang telah menunjukkan hubungan positif antara aflatoksin dalam makanan dan kanser sel hati. AFB1 juga mungkin mencetuskan jenis-jenis kanser lain.

Klorofil sebagai penetralisir

Klorofil adalah zat yang membuat tanaman berwarna hijau. Dengan bantuan bahan-bahan ini, tanaman menukar cahaya matahari menjadi tenaga dalam proses yang dipanggil fotosintesis. Klorofil mempunyai warna hijau kerana menyerap panjang gelombang merah dan biru dan hanya memantulkan gelombang cahaya hijau. Hal ini memastikan bahawa CO2 diubah menjadi karbohidrat dan O2.

Sebuah kajian yang dilakukan oleh George Bailey , seorang profesor toksikologi persekitaran dan molekul dari Oregon State University, mendapati bahawa klorofil dan derivatif klorofilin berkesan untuk menyekat penyerapan aflatoksin pada manusia. Klorofil boleh diperoleh dari sayur-sayuran berdaun hijau (seperti brokoli , pare , bayam, kangkung, salad dan kacang ), alga / ganggang laut (seperti Chlorella dan Spirulina ) dan pelbagai rempah-rempah (seperti daun bawang, seledri dan pasli). Mengambil makanan tersebut secara teratur dapat mencegah kanser yang disebabkan oleh aflatoksin B1.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Cegah Kanser Dengan Makanan Hijau"

Post a Comment