Kanser buah pinggang: Punca dan Penanganannya


Kanser buah pinggang: Punca dan Penanganannya | Buah pinggang adalah organ yang mengatur rembesan produk metabolik daripada darah. Tubuh kita mempunyai dua buah pinggang yang terletak di belakang perut, di depan otot punggung. Masing-masing buah pinggang berukuran sekepalan tangan. Pada bahagian dalam buah pinggang terdapat arteri buah pinggang yang membekalkan darah ke buah pinggang dan urat buah pinggang yang membawa darah keluar dari buah pinggang. Di tengah kedua buah pinggang terdapat pasu atau rongga buah pinggang (pelvis renal), yang mengumpul air kencing dan mengeluarkannya melalui ureter ke pundi kencing. Di atas buah pinggang terdapat kelenjar adrenal yang jauh lebih kecil.

Kanser buah pinggang adalah tumor ganas yang berlaku di buah pinggang. Dalam kebanyakan kes, tumor berkembang dari dalam rangkaian buah pinggang. Sangat jarang bahawa kanser buah pinggang tumbuh dari bahagian tubuh lain yang merebak ke buah pinggang. Kanser buah pinggang boleh merebak ke luar ginjal, terutama ke buah pinggang lain dan ke kelenjar getah bening di dekatnya. Kanser buah pinggang juga boleh merebak ke paru-paru, tulang, atau hati.

Tiga jenis kanser

Ada tiga jenis utama kanser buah pinggang: adenokarsinoma, kanser pasu buah pinggang dan tumor Wilm.
Renal adenokarsinoma / hipernefroma: jenis yang paling umum dan berkembang daripada sel-sel yang sebahagian besar di buah pinggang.
Kanser pasu buah pinggang / sel peralihan: jenis yang jarang, muncul dari sel-sel peralihan, rangkaian yang menyokong buah pinggang di pinggul. Kira-kira tiga puluh peratus pesakit kanser pasu buah pinggang juga mempunyai kanser saluran kencing dan kanser pundi kencing.
Tumor Wilm: tumor yang biasanya sudah hadir pada saat lahir atau berkembang dalam lima tahun pertama.

Penyebab

Kanser buah pinggang lebih umum pada orang di atas 40 tahun. Seperti halnya kanser lain, punca kanser buah pinggang tidak diketahui secara pasti. Namun beberapa hal diketahui meningkatkan risiko:
Merokok: kanser buah pinggang lebih kerap menyerang orang yang merokok, kerana asap rokok mengandungi zat pencetus kanser (karsinogen). Karsinogen lain seperti pewarna kimia juga meningkatkan risikonya.

Obesiti: Orang yang mengalami obesiti mempunyai peningkatan risiko kanser buah pinggang.
Tekanan darah tinggi: Tekanan darah tinggi meningkatkan risiko kanser buah pinggang.
Dialisis jangka panjang: Dialisis (cuci darah) adalah rawatan untuk orang yang ginjalnya tidak berfungsi dengan baik untuk membuang kotoran dari darah. Menjalani dialisis selama bertahun-tahun meningkatkan faktor risiko untuk kanser buah pinggang.
Genetik. Tumor Wilm kadang-kadang menurun dalam keluarga.

Catatan khusus mengenai Tumor Wilm

"Ahli bedah Jerman Max Wilms menjelaskan penyakit ini untuk pertama kalinya pada tahun 1899 Kanser buah pinggang pada anak-anak ini juga disebut sebagai nefroblastoma, yang biasanya muncul antara kelahiran dan usia lima tahun. Insiden tumor Wilm kurang daripada 1 per 800,000 anak. Punca: tidak diketahui, tetapi tumor lebih sering terjadi pada anak-anak dengan beberapa kelainan genetik bawaan seperti sindrom Beckwith - Wiedeman, sindrom WAGR dan sindrom lain di mana kanak-kanak lahir dengan kelebihan berat badan. Gejala: bengkak di perut, rasa sakit atau ketidakselesaan di perut, tekanan darah tinggi, dan kadang-kadang darah di dalam air kencing. Bila anak anda mengalami gejala ini, segeralah menemui doktor. 
Rawatan: Rangkaian buah pinggang yang terkena diangkat dengan pembedahan, biasanya selepas rawatan dengan kemoterapi untuk mengecilkan ketumbuhan. Buah pinggang sihat yang tersisa boleh bekerja sendiri. Untuk menghancurkan sel-sel kanser yang tertinggal kadang-kadang kemoterapi lanjutan diperlukan. 
Dalam kes yang jarang berlaku, kedua-dua buah pinggang harus diangkat dan seterusnya anak akan bergantung pada dialisis dan memerlukan pemindahan buah pinggang."

Gejala

Pada awalnya, kanser buah pinggang sering muncul tanpa gejala. Apabila timbul gejala, keluganya antara lain:
Sakit semasa buang air kecil

-Sering buang air kecil
-Darah dalam air kencing
-Sakit di bahagian belakang atau sisi pinggang
-Ketulan di sisi pinggang atau perut
-Kehilangan berat badan

Diagnosis

Dalam kes kecurigaan kanser buah pinggang, doktor boleh meminta pemeriksaan ultrasound, CT scan atau urografi buah pinggang intravena. Pemeriksaan lain termasuk kencing (pemeriksaan sampel air kencing), ujian darah, dan mungkin juga biopsi.

Rawatan

Bila buah pinggang rosak maka dapat diangkat melalui pembedahan. Buah pinggang lain boleh mengambil alih fungsinya. Bila kedua buah pinggang terjejas, pemindahan (rasuah) buah pinggang mungkin harus dilakukan apabila tidak ingin bergantung terus pada alat pencuci darah.
Jika kanser telah merebak ke kawasan lain mungkin perlu kemoterapi. Terkadang hormon progesteron alam dan kimia lain digunakan untuk melawan kanser.

Ramalan

Kira-kira tujuh puluh peratus pesakit kanser buah pinggang yang menjalani pembedahan buah pinggang hidup lebih lama dari lima tahun. Jika kanser telah merebak ke bahagian lain dari tubuh dari kemungkinan penyembuhannya sangat kecil. Terapi radiasi boleh melambatkan penyebaran dan mengurangkan rasa sakit.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Kanser buah pinggang: Punca dan Penanganannya"

Post a Comment