Virus Ebola Yang Belum Ada Vaksin


Virus Ebola Yang Belum Ada Vaksin | Meski virus ebola sudah dijumpai sejak 40 tahun lalu, sampai saat ini belum ada vaksin yang boleh melindungi manusia daripada penyakit yang ganas ini. Apalagi jangkitan yang sedang merebak di Afrika sekarang ini telah memakan korban lebih dari 1000 orang. WHO mencatat, ini merupakan jangkitan ebola terbesar sepanjang sejarah. 

Jangkitan ebola sebenarnya merupakan penyakit yang jarang. Itu sebabnya syarikat farmasi belum terlalu tertarik melakukan pelaburan untuk melakukan penyelidikan vaksinnya. 

Menurut Dr.Willian Schaffner dari Vanderbilt University di Nashville, Amerika Syarikat, kerana termasuk yang jarang berlaku, para saintis juga kesulitan untuk melakukan kajian di bidang ini. "Berbeza dengan virus cacar kerana boleh mencari orang yang terdedah kepada penyakit ini di mana pun," ujarnya. 
Sebelum berlaku wabak, sejak virus ini pertama kali ditemui pada tahun 1976 hanya ada 2000 kes. Tetapi apabila penyakit ini merebak, sejak awal tahun sudah ada 1,323 orang di 3 negara yang dijangkiti dan 729 diantaranya meninggal dunia. 

Keadaan gawat yang kini berlaku di Afrika tersebut mendorong lebih daripada 4,500 orang menandatangani petisyen di Change.org agar lembaga pengawas obat dan makanan AS (FDA) lebih cepat membuat vaksin ebola dan ubatnya. 

Menurut Dr.Anthony Fauci, pengarah National Institute of Allergy and Infectious Disease, sebenarnya sejak bulan Mac lalu sudah dilakukan penyelidikan untuk pembangunan vaksin ebola. 

"Vaksin tersebut sudah diuji pada kera dan pada bulan September nanti akan masuk pada tahap 1 uji klinikal pada manusia. Dianggarkan pada pertengahan tahun 2015 sudah terdapat vaksin meski dalam jumlah terhad, untuk para tenaga kesihatan," katanya.

 Fauci menjelaskan, dalam uji klinikal tersebut para responden tidak akan diberikan pendedahan virus ebola, namun mereka akan diberi dos vaksin untuk dilihat level antibodinya apakah sesuai dengan level pada kajian kera. Para saintis juga akan dapat mengetahui keselamatan vaksin ini. 

Menurut Guru Besar Virus dan Biologi Molekul Universiti Udayana, Bali, Gusti Ngurah Mahardika, sebenarnya bukan hanya ebola yang diabaikan para saintis, tapi juga penyakit selesema burung, penyakit anjing gila, dan HIV / AIDS. 

"Penyakit ini terjadi di negara berkembang sehingga cenderung tidak mendapat perhatian dari penyelidik-penyelidik Eropah atau AS. Ini dicuekin. Kajiannya tidak cukup gencar dilakukan, "ujar Ngurah seperti dikutip KOMPAS (2/8/14). 

Selain itu, tambahnya, mencari haiwan model untuk keadaan manusia itu sukar. "Penyakit itu di manusia terjadi dengan hebatnya, sementara pada haiwan tidak demikian parah," katanya. 

Selain itu, faktor ekonomi juga mempengaruhi. "Ekonomi di negara berkembang terhad," katanya lagi.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Virus Ebola Yang Belum Ada Vaksin"

Post a Comment