Mata Adalah Jendela Kesihatan Anda


Mata Adalah Jendela Kesihatan Anda | Pepatah mengatakan bahawa mata adalah jendela jiwa. Secara perubatan, mata adalah jendela kesihatan anda. Keadaan mata anda dapat memberikan petunjuk mengenai penyakit apa yang mungkin mengganggu kesihatan anda. Mata adalah satu-satunya tempat di tubuh di mana saraf, arteri, dan urat kelihatan "telanjang" tanpa perlu pembedahan apapun. Proses penyakit yang tampak di mata mungkin berlaku di seluruh tubuh, sehingga tanda-tanda penyakit dapat dilihat di mata jauh sebelum gejala lain muncul. Itulah mengapa para ahli mata mengesyorkan pemeriksaan mata secara berkala, terutama selepas anda berusia 40.
Banyak keadaan di mata yang hanya dapat diketahui melalui pemeriksaaan oleh pakar mata, sebahagian lain dapat kita lihat sendiri. Berikut adalah enam tanda penyakit di mata yang dapat kita lihat sendiri:

1 Mata menonjol
Sebahagian orang lahir dengan mata menonjol seperti melotot. Keadaan tersebut normal apabila tidak mengganggu fungsi mata. Bila mata anda menonjol tidak sejak lahir maka boleh menjadi petunjuk dari suatu keadaan perubatan yang serius. Selain kerana glaukoma, mata menonjol dapat merupakan tanda penyakit Graves (sejenis hipertiroidisme). Gejala lain penyakit Graves adalah penurunan berat badan dan nadi cepat atau tidak teratur. Mata menonjol juga boleh menjadi tanda hipertiroidisme oleh sebab lain dan penyakit kanser seperti leukemia dan neuroblastoma.

2 Cincin abu-abu di sekitar kornea
Cincin abu-abu di sekitar kornea adalah tanda penuaan. Istilah perubatan keadaan tersebut, arcus senilis , secara harfiah bererti busur penuaan. Perkembangannya pada awalnya seperti busur sebelum kemudian menjadi bulatan penuh. Itu adalah keadaan biasa seperti halnya rambut yang berubah menjadi abu-abu (beruban) oleh penuaan. Namun, bila anda masih muda dan sudah mempunyai arcus senilis , anda perlu mendapatkan pemeriksaan kolesterol. Busur abu-abu di sekitar kornea boleh disebabkan oleh deposit kolesterol / lipid. Arcus senilis di usia muda sering berkaitan dengan kadar kolesterol darah yang tinggi, yang meningkatkan risiko serangan jantung dan stroke.

3 Kanta Mata keruh
Katarak adalah penyakit di mana lensa mata menjadi keruh atau buram, menyebabkan penurunan daya penglihatan. Kebanyakan katarak terkait dengan penuaan atau cedera pada jaringan yang membentuk lensa mata. Katarak yang timbul di usia yang lebih muda dapat disebabkan oleh kondisi lain, seperti tumor, diabetes, dan efek samping obat-obatan yang diminum dalam jangka lama.

4 Bulu mata gugur
Keguguran bulu mata boleh disebabkan oleh beberapa keadaan, termasuk penyakit kulit, kesan sampingan ubat, gangguan endokrin, kelainan metabolik, keradangan, racun, dan penyakit sistemik. Kanser kulit yang dikenali sebagai karsinoma sel basal juga boleh muncul di kelopak mata, di mana seringkali menyebabkan rasa sakit yang tidak kunjung sembuh dan keguguran bulu mata.

5 Kelopak mata atas layuh
Kelopak mata atas yang layuh ( ptosis ) adalah keadaan yang tidak boleh dianggap remeh. Bila anda mendapati keadaan tersebut, segeralah berunding dengan doktor. Ptosis boleh disebabkan oleh sindrom Horner, miastenia gravis, atau gangguan saraf dan otot lain. Penyakit-penyakit itu menyebabkan saraf dan otot di kelopak mata tidak berfungsi dengan baik.

6 Pembuluh darah mata meregang / bocor
Pembuluh-pembuluh darah di retina mata yang meregang dan menonjol dapat menjadi tanda tekanan darah tinggi. Perdarahan kecil di pembuluh-pembuluh darah retina dan deposit kekuningan lemak darah dapat menjadi tanda diabetes. Kondisi tersebut dikenal sebagai retinopati diabetik, yang dapat mengganggu penglihatan dan bahkan menyebabkan kebutaan.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "Mata Adalah Jendela Kesihatan Anda"

Post a Comment