MH370 Dan Masalah Sampingan



Lepas satu…, satu masalah, timbul ! Dirancang atau bala daripada Allah???!!!….

MH370 Dan Masalah Sampingan

*Amaran! Artikel ini mengandungi unsur provokasi. Diharap bertenang ketika membacanya.

Assalamalaikum warah matullahi wabarakatuh.

Media di negara kita masih menyiarkan laporan dan berita terkini tentang insiden pesawt MAS MH 370 yang hilang dan dah masuk hari ke lima....

1. Apa kita nak buat sekarang? Hujan masih tak turun lagi. Aktiviti pembenihan hujan dihentikan oleh kerajaan untuk memberi laluan kepada aktiviti menyelamat  pesawat yang hilang itu. Patut ke kita abaikan keperluan rakyat jelata sebab nak ambil hati negara-negara lain dalam misi menyelamat ni? Berapa banyak kerajaan perlu mengeluarkan bajet untuk meneruskan misi ini?

2. Ada sumber media yang mengatakan sebanyak lebih daripada 40 buah kapal dan 22 buah kapal terbang yang digunakan dalam misi mencari pesawat yang hilang itu! Oi, banyak tu! Percuma ke? ( Walaupun dikatakan bantuan daripada negara luar termasuk Amerika Syarikat).

3. Sekarang dengar khabar dah bertambah lagi dengan penyertaan negara-negara lain seperti Doha, Qatar dan India. Macam nak perang besar je???!!! Pegawai-pegawai kerajaan Negeri China pun makin bertambah yang datang tu. Macam kerajaan Malaysia ni tak boleh harap pulak dah!

4. Wartawan dari dalam dan luar negara buat liputan kadang-kadang tak sama. Nak kesahihan berita pun kena tunggu sidang media. Bila ditanya. KPN pun teragak-agak. Apa sebenarnya yang berlaku ni?

5. Kenapa insiden yang berlaku ni diberikan tumpuan sedangkan isu air yang semakin meruncing tak dipedulikan langsung? Rakyat yang akan mengalami catuan air tak penting lagikah? Semua rakyat Malaysia diminta solat hajat dan berdoa supaya jumpa balik pesawatMH 370 tu. Siapa yang mengarahkannya? Media ke P.M.?

6. P.M. lah yang sepatutnya mengetuai solat hajat ni bersama Kak Ros kan? Bukan dok salam ahli keluarga penumpang dan anak kapal yang hilang tu je! Pemimpin kerajaan atau dari pemimpin agama Islam mana yang nak ajak rakyat Malaysia solat hajat minta hujan sedangkan air empangan di Lembah Kelang ni dah nak habis?

7. Khabarnya hujan dijangka turun pada pertengahan bulan ni tapi sementara tu apa yang kerajaan boleh buat untuk rakyat? Kalau tak hujan jugak, apa nak buat? Nak kena beli pam dan sedut air bawah tanah untuk setiap rumah ke? Kalau orang kaya tak pe jugak! Kalau golongan seerhana dan miskin ni macam mana? Kenape tak guna submarine kita dalam pencarian pesawat tu? Submarine yang harganya berbilion-bilion tu nak jadikan muzium ke atau tukun? Sape nak jawab? Tuk Hid ke Tuk Din?

8. Kalau benar insiden ni bukan seperti yang dikatakan oleh KPN, bermakna kehilangan pesawat MH370 memang satu ketentuan daripada Allah SWT, tuhan sekalian makhluk. Saya tertarik dengan kenyataan seorang juruterbang yang menyatakan walau secanggih mana teknologi yang dibuat oleh manusia tetapi kita mesi tunduk kepada kekuasaan dan ketetapan Yang Maha Pencipta alam ini.

9. Hanya Allah yang tahu perkara yang ghaib. Manusia macam mana hebat sekalipun tak mampu menahan atau menghalang kuasa Allah SWT. Kita boleh merancang tetapi Allah saja yang menentukan sama ada rancangan kita boleh berjaya atau tidak.

10. Ada pihak mengatakan ni sebenarnya dakyah kuasa besar yang kita semua tahu dan bersekutu dengan musuh Islam. Untuk nak kawal dunia, Amerika Syarikat dan sekutunya mesti mengalahkan musuh tradisinya iaitu Russia dan negara komunis yang lain. Sekarang pihak ni nak memikirkan macam mana nak menghancurkan musuh yang paling hebat dalam dunia Islam yang mempunyai kuasa nuklear iaitu Iran.

11. Pihak ni meminta supaya Kerajaan Malaysia mengapi-apikan orang Islam dengan memecahkan perpaduan orang Islam dengan melalui fahaman yang berbeza iaitu antara Mazhab Syafie dan Syiaah. Kemudian mereka yang dilantik uantuk menghasut orang Islam menjalankan jarum merka dan mengatakan Syiaah ni sesat dan tempatnaya lebih dahsyat daripada kedudukan Firaun di dalam neraka nanti.

12. Kalau mereka ni yang memuliakan Rasulullah dan keluarga serta keturunannya dituduh sebagai sesat, jadi orang yang menentang orang memuliakan Rasullah SAW ni sebagai siapa dan di mana kedudukan mereka di akhirat nanti?

13. Macam mana dengan kedudukan Bomoh V.I.P. dan V.P.I nya sekali dalam Islam? Adakah mereka ni tak bersalah mengamalkan perkara kurafat dan menghina ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah? Baru sekarang JAKIM nak bertindak? Buat malu orang Islam saja!

14. Mereka nak menuduh Iran yang jadi dalang di sebalik insiden kehilangan pesawat MH 370 jadi rakyat China dan Malaysia akan mengamuk dan membenci serta mengutuk Iran. Malaysia tak boleh nak kata apa-apa. Mungkin dah kena ugut kot! Jadi, buat baik kepada mana-mana pihak yang patut!

15. Tengoklah cara pemimpin dah pihak keselamatan Malaysia menjawab soalan para wartawan dari dalam dan luar negara dalam sidang media. Hanya menjatuhkan kredibiliti mereka saja! Nampak P.M. macam atau betul-betul tak faham apa soalan yang diajukan oleh wartawan-wartawan tu!. Ketua Polis Negara cakap bukan main tegas lagi tentang fakta yang dikatakan tetapi Hishamuddin pulak cerita lain.

16. Rasanya semua wartawan kat sidang media tu tak puas hati dengan jawapan yang disampaikan oleh pihak kerajaan. Kalau macam ni jawapan daripada pihak yang menjaga keselamatan negara, memang senanglah kuasa luar nak buat apa-apa saja kepada negara ni. Kalau kes Lahad Datu dulu bukan main tegas lagi, tapi kes kali ni, dah tak tahu nak jawab dan bila jawapan diberikan, bukan wartawan je yang tak puas hati malahan sape yang dengar pun sakit hati.

17. Kalau tak boleh bagi fakta buat apa buat sidang media? Persoalan ni masih tak dapat kepastian! Inilah antara pandangan mereka yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa dan berharap agar insiden ini akan ada penghujungnya yang baik.

Sungguhpun begitu, kita juga perlu berhati-hati dan berjaga-jaga dengan bersatu hati tanpa mengira kaum atau agama untuk mempertahankan negara kita daripada segala ancaman dan musuh durjana.

Sekian, wassalam.


-Artikel ditulis oleh Sang Pencheritera.
-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

28 Responses to "MH370 Dan Masalah Sampingan"

  1. setuju..pemimpin melayu x boleh diharap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coba ko plak yg jdi pemimpin nk tgok mcm mana ko handle?

      Delete
    2. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  2. Replies
    1. betol bro die tu syiah. ade orng pon kate die cmtu. mcm mne bro bole tau die syiah?

      Delete
    2. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  3. macam bangang ! kalau tak hujan , kau nak salahkan government ? kau ingat government turunkan hujan ? kalau nak keluarkan satu-satu fakta , kena dapatkan kesahihan yang sedalamnya . cara kau hujah tu lebih pandai daripada kami yang belajar kejuruteraan . 'keyboard' engineers are more expert than real .

    ReplyDelete
    Replies
    1. fhamkn knsep ayt,( Aktiviti pembenihan hujan dihentikan oleh kerajaan untuk memberi laluan kepada aktiviti menyelamat pesawat yang hilang itu.)...^^

      Delete
    2. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  4. Replies
    1. sebab dia bangang juga lah tu bro hahaha...

      Delete
  5. berhujah la secara ilmiah dan islamik. kan kita ni orang melayu dan islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  6. yg ko nk bangang2 kn org nape ? ko x bace amaran yg penulis bg tau 2 .... aku pn pelajar kejuruteran juga ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  7. '' kanak2 '' mmg mcm tu...skit2 ckp bangangla bodo la...dulu mak ayah soh blajar lain lak ko buat...bukan kena bayar pon kalo bckp dgn bhikmah...sedarla skit...kita ni mencari maklumat...kalo xsuka pon infomasi ni..jgnla ckp mcm org takde iman je...bckap gunakan akal bukan nafsu...tu pon nak di '' skolah '' kan jugaki ke..so kepada asya syafieqin dan aratube100 perbanyakkanlah membaca n amik tau hal2 sekeliling...kalo nak senang diam je...takyah nyampok apa2 kalo xsuka...lg 1 ko tau ke asal usul syiah ni?????kalo xtau jgn tuduh org sebarang k...bahya..nanti tokmoh bg penampor boya...

    ReplyDelete
  8. 1 question to asya : besar sangat ke nilai engineering degree tu di sisi Allah taala ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong bro.. Ilmu kita cuma setitik air di lautan je.
      Yg lain tu Allah yg maha besar punya

      Delete
  9. degree?
    hurm jgn banggakn. Allah perhatikan kita. Belaja mmg tuntutan tp jgn smpy perkotak katikkn org

    ReplyDelete
  10. Pihak ni meminta supaya Kerajaan Malaysia mengapi-apikan orang Islam dengan memecahkan perpaduan orang Islam dengan melalui fahaman yang berbeza iaitu antara Mazhab Syafie dan Syiaah. Kemudian mereka yang dilantik uantuk menghasut orang Islam menjalankan jarum merka dan mengatakan Syiaah ni sesat dan tempatnaya lebih dahsyat daripada kedudukan Firaun di dalam neraka nanti.

    bro...syiah da kmpem sesat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  11. Allah telah menetapkan berlakunya sesuatu kejadian atas sebab musababnya yg tertentu, dlm hal ini kta perlulah sentiasa bersatu padu dalam setiap pendirian agama kita iaitu Islam, dengan all eyes on us, mari kta tunjukkan bahawa Islam adalah suatu agama yg lahir daripada Allah yg satu

    ReplyDelete
  12. bkn pihak kerajaan mengapi-apikan antara mazhab syafie dan syiah..masalah nya syiah ni antara mazhab ke? Mmg syiah menyanjung ahlul bait (keluarga Rasullulah).. tp adakah kesemua ahli keluarga baginda yang syiah ni sanjung? Aishah r.a isteri baginda dicaci dan dihina.. sahabat nabi yang lain dgr nama je diludah? ni ke aqidah islam? iman syiah pada taqiyyah.. mmg kalo ckp ape pon takkan ngaku.. ni tak perlu nk mengaku.. ni dari kitab ulama tersohor syiah sendiri yang mengutuk keluarga dan para sahabat baginda.. SYIAH WAJIB DITENTANG! aku bkn lah org yg menyokong tindakan kerajaan.. tetapi kalau bende dia buat betul.. lagi2 psl selamatkan aqidah islam.. ITU AKU SOKONG!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

      Delete
  13. Syiah mmg sesat bro....syiah percayakn saidina ali.bkn rasulullah....kalau dh azan sebut nama saidina ali bkn sebut nama rasulullah mmg sah la sesat.syiah mmg islam...akn tetapi mereka tlalu taksub dgn saidina ali hingga mengenepikan muhammad sebagai kekasih Allah...syiah mmg sesat bro.kalau bro cakap syiah betol sy tak tau lah nak cakap mcm mana lagi...

    ReplyDelete
  14. wah2 macam mau orang pandai semua ni, coba renung diri and pahami tulisan blogs itu baru cakap kamu ni smua macam rang tak de pendidikan and tak tau agama

    ReplyDelete
  15. Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

    ReplyDelete