10 Fakta Mengenai Berdengkur


10 Fakta Mengenai Berdengkur | Kebanyakkan orang di dunia tidur berdengkur dan ramai orang yang tidak tahu mengenai fakta orang tidur berdengkur. Berikut adalah fakta bagi orang yang tidur berdengkur:

1. Satu dari lima penduduk dunia berdengkur.

Benar. Dianggarkan lebih daripada satu bilion orang di seluruh dunia berdengkur semasa tidur kerana pelbagai sebab.

2. Lelaki dan wanita sama banyaknya yang mendengkur.

Salah. Lebih banyak lelaki yang berdengkur dibandingkan wanita, perbandingannya adalah 80% laki-laki dan 20% perempuan. Alasannya berkaitan dengan pengedaran kelebihan berat badan pada lelaki yang terkumpul di dada dan leher sehingga menyebabkan penyempitan saluran udara. Kelebihan berat badan pada wanita umumnya terkumpul di pinggul. Lelaki juga mempunyai leher lebih besar daripada wanita. Lingkar leher 40 cm atau lebih cenderung membuat orang mendengkur.

3. Radang amandel (tonsilitis) menyebabkan anak-anak mendengkur.

Benar. Salah satu ciri anak yang terkena radang amandel (tonsilitis) adalah berdengkur masa tidur.

4. Jawatan tidur tidak berpengaruh pada mendengkur.

Salah. Tidur terlentang lebih menyokong untuk mendengkur berbanding tidur condong .

5. Kelebihan berat badan menyebabkan berdengkur.

Benar. Kelebihan berat badan sangat biasa di kalangan pendengkur. Hal ini kerana lemak yang terbentuk di sekitar tekak boleh menyempitkan saluran udara. Selain itu, lemak di perut dapat menyebabkan diafragma berfungsi tidak teratur.

6. Pil tidur dan ubat penenang mengurangkan mendengkur.

Salah. Ubat-ubatan ini menyebabkan kelonggaran otot dan meningkatkan peluang berdengkur.

7. Pada usia 50, perempuan yang berdengkur sama banyaknya dengan laki-laki.

Benar. Kerana proses penuaan, wanita kehilangan otot dan lemak di kawasan kerongkong. Lidah, pangkal tekak, dan rangkaian lain di sisinya juga boleh sedikit menyusut. Perubahan ini dapat mengurangkan saiz saluran nafas dan meningkatkan risiko berdengkur. Hanya 5% perempuan yang berdengkur pada usia tiga puluhan, namun pada usia di atas 50 tahun jumlahnya boleh mencapai 40%. Pada usia ini, jumlah wanita yang berdengkur sama banyaknya dengan laki-laki.

8. Berdengkur boleh menandakan penyakit.

Benar. Mendengkur boleh merupakan gejala obstructive sleep apnea (OSA), gangguan umum dan berpotensi serius di mana nafas berulang kali berhenti dan berterusan apabila anda tidur. Seseorang dengan apnea tidur sering bangun malam untuk bernafas, tetapi biasanya tidak ingat. S leep apnea seringkali tidak disedari tetapi sangat berbahaya bagi kesihatan kerana menyebabkan kurang tidur, kekurangan oksigen, depresi dan meningkatkan risiko serangan jantung dan stroke .

9. Intensitas mendengkur dapat mencapai 90 desibel.

Benar. Setara dengan suara yang dihasilkan oleh sebuah lori yang memandu di jalan raya.

10. Merokok tidak menyebabkan berdengkur

Salah. Asap rokok boleh menjangkiti rangkaian tekak yang menimbulkan bengkak. Hal ini menyebabkan penyempitan saluran udara dan membuat orang mendengkur.

-
end 12 ogos 2014, fb azam sahar
-
*Pihak Drama Raja TIDAK akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang menyakiti mana-mana individu atau badan berorganisasi. Kepada para pembaca, diharapkan agar anda dapat memberikan komentar dengan baik dan tidak menggunakan kata-kata kesat. Segala kerjasama anda amatlah kami hargai demi menjaga kemurnian akhlak dan keharmonian blog ini. Sekian. -admin-

0 Response to "10 Fakta Mengenai Berdengkur"

Post a Comment